پر بازدیدترین
خبر های ورزشی
آمار سایت
امروز
-1
دیروز
-1
هفته
-1
ماه
-1
کل
-1
 
کد مطلب: 119089
پشت پرده حملات آمريکا به مواضع داعش/دليل عدم حضور ايران در ائتلاف ضد داعش
تاریخ انتشار : 1393/07/09 11:27:35
نمایش : 1476
يکي از مهمترين اصولي که کشورهاي مسلمان در نظر مي‌گيرند، آسيب نرسيدن به مردم ساکن در مناطقي است که در تصرف داعش هستند؛ اما اين نکته تقريباً از سوي کشورهاي عضو ائتلاف ضد داعش مغفول مانده است.
به گزارش پايگاه خبري تحليلي پيرغار، طي هفته‌هاي گذشته واشنگتن ايده خود براي تشکيل ائتلافي جهاني عليه داعش را رسماً عملياتي کرد؛ همان ايده‌اي که پيش از اين در نشست ناتو در ولز با استقبال کشورهاي غربي همراه شده بود.

اين ايده با بمباران برخي از مواضع گروهک تروريستي داعش در مناطقي از سوريه بدون رضايت سوريه عملياتي شد که در نهايت تلفاتي از ميان مردم عادي و غيرنظاميان را نيز به همراه داشت.

هرچند تا قبل از انتشار فيلم مربوط به کشته شدن خبرنگار آمريکايي به دست گروهک تروريستي داعش در عراق، باراک اوباما گفته بود دولتش راهبرد مشخصي براي مقابله با تروريست‌‌هاي داعش ندارد، اما طي هفته گذشته واشنگتن تلاش بسياري کرد تا نظر مساعد ديگر کشورها براي همراهي در نبرد با داعش را جلب کند؛ تلاش هايي که اکنون با مشارکت کمتر از 40 کشور در ائتلاف ياد شده، بار ديگر خاورميانه را در آستانه جنگي فراگير قرار داده است.

در اين ميان بسياري از کشورها منتظر حضور ايران در اين ائتلاف بودند و حتي آمريکا نيز تلاش زيادي کرد تا بتواند رضايت ايران را براي حضور در ائتلاف ضد داعش به دست آورد که اين درخواست از سوي ايران رد شد.

با توجه به مخالفت هاي علني جمهوري اسلامي ايران با اقدامات داعش از ابتداي تشکيل اين گروهک تروريستي و حمايت‌هاي ايران از سوريه و عراق براي مقابله با اين گروهک، انتظار مي‌رفت ايران نيز در ائتلاف جهاني عليه داعش حضور يابد يا حداقل با اين ائتلاف همکاري کند.

اما ايران بر خلاف تلاش‌هاي آمريکا براي برقراري ارتباط با ايران در خصوص حل معضل داعش در منطقه حاضر به همکاري با اين ائتلاف نشد که يکي از مهمترين دلايل آن روشن نبودن چشم‌انداز نهايي اين ائتلاف است.

اگرچه اين ائتلاف در نهايت به خاطر منافع آمريکا در منطقه تشکيل شده است و مي توان به خوبي متوجه شد که نتيجه اين ائتلاف قطعاً مسير خواسته‌‌هاي آمريکا و همپيمانان آن در منطقه را دنبال مي‌کند؛ اما به خاطر خوي استکباري آمريکا، اين مبارزات قطعاً تبعات منفي زيادي در منطقه به دنبال دارد که نمونه آن را در کشته شدن زنان و کودکان بي‌گناه سوري در جريان حملات هوايي آمريکا مشاهده کرد.

قطعاً ايران با رد درخواست آمريکا مبني بر حضور ايران در اين ائتلاف، از تأثير گذاري منفي ائتلاف بر رويکرد مستقل منطقه‌اي جمهوري اسلامي ايران جلوگيري کرد.

از طرف ديگر يکي از اهداف آمريکا براي تشکيل اين ائتلاف، بازگشت به قدرت قبلي خود در منطقه خاورميانه است؛ به خوبي مي‌توان ديد که طي سال‌هاي گذشته از ميزان نفوذ آمريکا بر منطقه خاورميانه بسيار کاسته شده است و در عوض ايران به عنوان قدرت برتر منطقه در خاورميانه مطرح شده است.

آمريکا براي رسيدن به قدرت قبلي خود به اجبار بايد با قدرت برتر فعلي منطقه که ايران است تعامل داشته باشد و از همين رو طبق قواعد کلي در سياست‌هاي آمريکا، دولتمردان اين کشور براي رسيدن به قدرت از هر گزينه و هر وسيله اي استفاده مي‌کنند.

در حال حاضر روند پيشرفت ايران به شکلي است که قدرت برتر منطقه بوده و تا چند سال آينده نيز مي تواند با ادامه اين مسير، منطقه را از چنگال استکبار نجات دهد؛ از اين رو لازم نيست تا با ورود به سياست‌هاي خودخواهانه و استکباري آمريکا پازل آمريکا را تکميل کند تا در نهايت در جنايات آمريکا در منطقه هم شريک شود.

از طرف ديگر بايد به اين نکته توجه کرد که ائتلاف‌سازي ضد داعش، فاقد ظرفيت و مزيت لازم براي مقابله با تروريست‌ها است؛ به طوري که اين ائتلاف به طور کاملاً عجولانه، بدون پشتوانه فکري و با هدف نابودي تروريست‌ها به هر قيمتي به وجود آمده است.

از اين رو نمي‌توان اين ائتلاف را يک گروه کامل و منسجم دانست که بتواند به موفقيت هرچند نسبي در مسير خود برسد.

بايد به اين نکته نيز توجه کرد که اولويت‌هاي کشورهاي منطقه که غالباً مردم آن‌ها مسلمان هستند و از همين رو اولويت‌هاي آن‌ها با اولويت‌هاي کشورهاي غربي به ويژه آمريکا متفاوت است.

آمريکا و کشورهاي غربي با هدف سرنگوني کامل تروريست‌ها به هر قيمتي وارد مبارزه با داعش شده‌اند؛ و اين موضوع بيشتر به خاطر جلوگيري از بازگشت تروريست‌ها به کشورهاي خود و ايجاد گروهک هاي تروريستي در سراسر دنيا انجام مي‌شود.

اين در حالي است که يکي از مهمترين اصولي که کشورهاي مسلمان در نظر مي‌گيرند، آسيب نرسيدن به مردم ساکن در مناطقي است که در تصرف داعش هستند؛ اما اين نکته تقريباً از سوي کشورهاي عضو ائتلاف ضد داعش مغفول مانده است.

در هر صورت اهداف واقعي اين ائتلاف براي کشورهاي منطقه نيز مشخص نبوده و از اين رو نگراني‌هايي در اين خصوص براي مردم منطقه به وجود آمده است؛ به ويژه که پيش از اين کشورهاي غربي به خصوص آمريکا به هر بهانه‌اي که به کشورهاي ديگر ورود نظامي کردند، حاصل آن خرابي، کشتار مردم، غارت و در نهايت افزايش فعاليت‌هاي تروريستي در آن منطقه بوده است.

انتهاي پيام/ط

 
 
 
ارسال کننده
ایمیل
متن
 
شهرستان فارسان در یک نگاه
شهرستان فارسان در يک نگاه

خبرنگار افتخاري
خبرنگار افتخاري

آخرین اخبار
اوقات شرعی
google-site-verification: google054e38c35cf8130e.html google-site-verification=sPj_hjYMRDoKJmOQLGUNeid6DIg-zSG0-75uW2xncr8 google-site-verification: google054e38c35cf8130e.html